• Ring: 054-15 13 16 Vardagar: 9-16
2

Köpvillkor

Med anledningen av EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR (General Data Protection Regulation) har våra köpvillkor med vår integritetspolicy uppdaterats den 16/5 2018

I detta dokument finner du köpvillkoren för megashop.se. Köpvillkoren är uppdelade i en del för privatpersoner och en del för företag. Köpvillkoren för privatpersoner presenteras i sin helhet först, följt av köpvillkoren för företag.

Klicka här för att komma direkt till köpvillkoren för företag.

Köpvillkor – privatpersoner

Dessa vid var tid gällande köpvillkor för konsumenter gäller när du som konsument (nedan kallat ”du”) beställer varor på megashop.se. Genom att beställa accepterar du dessa villkor.

1. Åldersgräns vid beställning
2. Betalning
3. Säkerhet
4. Leveransinformation och leveranstid
5. Restnotering
6. Frakt
7. Ansvar för transport
8. Outlöst beställning
9. Ångerrätt
10. Garanti
11. Felskrivningar m.m.
12. Reklamationer
13. Force Majeure
14. Vår behandling av dina personuppgifter
15. Tvist och lagval
16. Ändring av avtalsvillkoren
17. Kontakt och övrig information


1.    Åldersgräns vid beställning

Megashop ingår endast avtal med myndig person. För att handla på Megashops hemsida måste du ha fyllt 18 år.


2.    Betalning                   

Priserna anges i "kr" som avser svenska kronor (SEK) inklusive moms. Det finns möjlighet att se priser exklusive moms genom att ändra i inställningarna. Avgifter för frakt tillkommer. BankID-identifiering krävs vid samtliga kreditköp.

Vi erbjuder följande betalsätt:

-    BETALNING

Qliro gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du har möjlighet att välja det betalningsalternativ som passar dig.

Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter.

QLIRO FAKTURA

Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post till den mejladress du anger vid köpet.

Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.

Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit.

För mer information om Qliros villkor klicka här.

QLIRO ”KÖP NU, BETALA SENARE”

Köp nu - Betala Senare
Ränta 0%
Uppläggningsavgift 39 kr.
Inga ytterligare avgifter tillkommer.
Fakturan skickas med e-post i mitten av kampanjmånaden.
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.
Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.

Fullständiga villkor: Qliros fullständiga kampanjvillkor hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.

QLIRO KONTO & DELBETALNING

När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt.

Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro sammanställer dem på en månadsfaktura som skickas till dig via e-post i mitten av varje månad. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld.

 Följande alternativ finns för delbetalning

 Betalsätt  3 mån  6 mån  12  mån  36 mån  Konto*
 Uppläggningsavgift  95 kr  195 kr  295 kr  395 kr  0 %
 Administrationsavgift  39 kr  39 kr  39 kr  39 kr  29 %
 Årsränta  0%  0%  0%  9,95 %  19,90 %

 Exempel vid ett köp om 10 000 kr

Effektiv ränta 11,49 % 13,2 % 12,31% 19,77%  29,22%
Att betala per månad  3 394 kr  1728 kr  887 kr  362 kr 955 kr
Total kostnad  10 182 kr  10 369 kr  10 643 kr  13 047 kr  11 458 kr
 *Gäller vid avbetalning över 12 månader          

Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.

Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.

Fullständiga villkor: Qliros fullständiga villkor för konto och delbetalning hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.

-    Kortbetalning

Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS.
För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på https://www.qliro.com/
Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA, Mastercard och AMEX. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Qliro för att garantera snabb och säker betalning.
För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Så här går det till:
1. Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till Qliros säkra betalningsserver.
2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
3. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
4. Köpsumman reserveras först på ditt konto.
5. Det reserverade beloppet förs över till ”Butik” när varorna skickas från lagret.

DIREKTBANKSBETALNING MED TRUSTLY

Handla och betala direkt från ditt bankkonto.
Så här går det till:
1. Välj Trustly som betalalternativ i kassan. 
2. Ange vilken bank du använder dig utav och identifiera dig sedan med bank-id eller säkerhetskod över en säker och krypterad anslutning. 
3. Välj sedan vilket konto du vill betala från (t.ex. sparkonto eller lönekonto) och bekräfta köpet.
4. Köpesumman dras direkt från det angivna kontot och en §äftelse skickas ut.

-    Paypal

Betala snabbare och säkrare genom att använda PayPal. Du kan välja att finansiera din
betalning från ditt PayPal-saldo eller via ett betal- eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto.

-    Swish

Betala snabbt och smidigt med mobilen – anslut dig till Swish genom att koppla ditt mobilnummer till ditt bankkonto. Välj Swish som betalsätt i kassan och följ instruktionerna. Du kan behöva godkänna betalningen med bank-ID. Swish är inte tillgängligt vid prenumeration.

ORDERBEKRÄFTELSE

En orderbekräftelse skickas efter genomfört köp


3.    Säkerhet          

Vid fakturabetalning behöver ditt köp verifieras med Bank-ID för att kunna genomföras.

Kortbetalningar och PayPal-betalningar hanteras av Megashops betalningspartner Digital River World Payments vars betalväxel uppfyller kraven för den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS som kortbolagen VISA, Mastercard, Diners, American Express och JCB har enats om. Betallösningen tillämpar 3D secure, en teknisk säkerhetsstandard framtagen av Visa och Mastercard i syfte att ge kortutgivaren möjlighet att verifiera sin kortkunds identitet vid handel på internet. Vid kortbetalning kommer du att omdirigeras till Digital River World Payments sida där du fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. Överföringar mellan kund och Megashop, samt mellan Megashop och Digital River World Payments, krypteras med SSL. SSL står för Secure Socket Layer och innebär att kortinformationen skickas via en säker förbindelse, innebärande att ingen obehörig kan se din kortinformation. Megashop hanterar eller lagrar aldrig dina kortuppgifter.

CVV eller CVC är en tre- eller fyrsiffrig verifieringskod som används för att öka säkerheten vid betalning med kort på internet. CVV-kod (Visa) eller CVC-koden (Mastercard/Eurocard), är tryckt i signaturfältet på baksidan av ditt kort och är alltid de tre sista siffrorna. På American Express hittar du CVV-koden på kortets framsida, och är då de fyra siffrorna till höger om kortnumret.

För ytterligare information om Digital River World Payments, klicka här.


4.    Leveransinformation och leveranstid

Vi levererar våra försändelser inom Sverige, Norge, Danmark och Finland.

En order som inkommer före klockan 16.00 packas och skickas från vårt lager samma dag för leverans till angiven adress. Detta gäller order som skickas som brev och som betalas med kort eller faktura. 

Om din order skickas som Postpaket tar leveransen 2-3 dagar och du hämtar ut det på Postens utlämningsställe. Om du angett ditt mobilnummer vid beställningen får du automatiskt en avisering via SMS när ditt paket finns klart för avhämtning.

Om du betalat en leverans i förskott och din leverans är försenad har du rätt att häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig. Vi betalar tillbaka pengarna inom 30 dagar. Kontakta kundtjänst.

Leverans vid dörr

Tilläggstjänsten Leverans vid dörr innebär att PostNord i de fall som Varubrev inte går att leverera i postlåda, postinlägg eller fastighetsbox istället levererar försändelsen till dig vid din dörr utan extra omslag. Ett sms och/eller e-post skickas normalt till angivet sms-nummer/e-postadress när försändelsen har levererats till din dörr eller postlåda.

PostNord delar inte ut Varubrev med tilläggstjänsten Leverans vid dörr om PostNord bedömer att utdelning av dessa försändelser inte kan ske vid dörren. PostNord delar inte heller ut Varubrev med tilläggstjänsten Leverans vid dörr, vid dörren på lantbrevbärarlinjer. Om leverans av Varu med tilläggstjänsten Leverans vid dörr inte kan ske, får du istället en avisering om att försändelsen finns att hämta hos utlämningsstället.

Vid leveranssätt ”Leverans till dörr” räknas försändelsen som överlämnad och att den kommit i kund besittning om; kund själv har valt detta leveranssätt och det finns fotobevis på att leverans har skett hos kund.

Hemleverans 

Hemleverans via PostNord kan skickas till mottagare i hela Sverige. Paketet levereras till mottagarens dörr innan arbetsdagens slut helgfri måndag-fredag, tidigast dagen efter avisering.

Avisering

PostNord aviserar mottagaren en gång för överenskommelse om leveransdag och tid. Avisering sker normalt nästkommande helgfria vardag efter inlämning. Aviseringen sker antingen via sms eller e-post.

Inlämning

PostNords hemleverans lämnas ut mot kvittens. Mottagaren, som inte behöver vara den adresserade personen, signerar en fysisk eller elektronisk avi. Mottagaren kan även välja att hämta paketet, mot uppvisande av legitimation, på ett flertal orter på specifika utlämningsställen. Om mottagaren inte är anträffbar vid den överenskomna leveransen kan ny leverans utföras mot en avgift. Om mottagaren inte bokar leverans returneras paketet på avsändarens bekostnad efter 14 dagar.


5.    Restnotering

Om en vara är tillfälligt slut restnoteras hela ordern tills dess att full leverans kan ske. Du kan dock alltid avbeställa restnoterad vara.


6.    Frakt 

Du betalar 49 kr inklusive moms i fraktavgift för brev och postpaket till privatperson, oavsett hur mycket du beställer. Vid val av andra leveranssätt är fraktavgiften den som anges i kassan där du väljer fraktsätt.


7.    Ansvar för transport

Vid transport från Megashop till dig är Megashop ansvarig om varan skadas eller kommer bort under transporten. Vid transport från dig till Megashop är du ansvarig om varan skadas eller kommer bort under transporten, om inte annat särskilt anges i dessa villkor.


7.    Outlöst beställning

Om Megashop får tillbaka en försändelse som inte lösts ut från utlämningsstället förbehåller sig Megashop rätten att debitera samtliga kostnader som uppstår i samband med denna retur. Det innebär att kunden debiteras både frakten när försändelsen skickas från oss och returkostnaderna när paketet skickas tillbaka till oss.


9.    Ångerrätt

Som kund hos Megashop har du rätt att ångra ett köp enligt reglerna om ångerrätt.
Vill du utnyttja ångerrätten måste du kontakta Megashop inom 30 dagar från det att du tog emot varan, förslagsvis genom att kontakta vår kundtjänst via info@megashop.se och informera oss om att du vill utnyttja ångerrätten samt meddela oss ditt faktura- och kundnummer. Du måste sedan skicka tillbaka varan till Megashop inom 14 dagar från att du meddelade oss.

För att kunna ångra köpet måste varan vara i väsentligt oförändrat skick när den returneras. Detta betyder att varan endast får ha förändrats i obetydlig grad från tidpunkten då du tog emot varan. Alla tillbehör som du tog emot tillsammans med varan ska inkluderas i returförsändelsen. Du har rätt att undersöka varan som du har köpt. Undersökningen måste dock utföras med varsamhet och inte göras mer omfattande än vad som är nödvändigt. Du har rätt att öppna förpackningen om det behövs för att undersöka varan. För förbrukningsprodukter, exempelvis men inte begränsat till, bläckpatroner och toner, krävs dock att plombering, skyddsplast och dylikt inte får vara bruten.

Vi rekommenderar att du sparar originalförpackningen och emballaget att skicka tillbaka varan i. Till returförsändelsen ska bifogas information så att det tydligt framgår att returen kommer från dig och vilken order som avses. Detta kan ske genom att du returnerar varan tillsammans med fakturan eller en kopia av denna.

Returadressen för återsändande är:
Megashop
Box 23027
750 23 Uppsala
Sverige

Vid utnyttjande av ångerrätten bekostar du själv returfrakten. Tänk på att du själv ansvarar för att returen kommer fram. Om varan försvinner eller förstörs under returen är det alltså du som ansvarar för förlusten eller skadan.

Återbetalning av den betalda summan (med avdrag för eventuell värdeminskning till följd av att varan hanterats i större utsträckning än nödvändigt) sker så snart det är möjligt och i vart fall inom 14 dagar från det att vi tagit emot den returnerade varan (förutsatt att villkoren för ångerrätten är uppfyllda). Vid kortbetalning kommer återbetalningen att ske till det kort med vilket du genomfört köpet. I övriga fall kommer vår kundtjänst att kontakta dig för kontouppgifter till det konto du vill att vi skall återbetala pengarna till.

Du kan också använda det standardformulär för ångerrätt som Konsumentverket tillhandahåller.


10.    Garanti

Megashop garanterar att varorna kan användas i de produkter som varorna anges passa till på Megashops hemsida. Megashop garanterar att varorna inte skadar de produkter som varorna anges passa till på Megashops hemsida. Dessa garantier gäller förutsatt att de produkter som varorna från Megashop ska användas i är tillverkade för användning inom EES-området. Om produkten ej fungerar på avsett sätt garanterar Megashop utbyte till ny produkt. Din garanti på skrivaren gäller oavsett vilket märke på bläckpatron eller tonerkassett du väljer att använda. 1 års garanti gäller om inget annat anges. I övrigt gäller tillverkarens garantier.


11.    Felskrivningar mm

Megashop reserverar sig för eventuella felskrivningar på Megashops hemsida. Bilderna på varorna avser att illustrera varorna, men återger inte nödvändigtvis varornas exakta utseende eller beskaffenhet. Megashop förbehåller sig rätten till att ändra samtlig information, inklusive men inte begränsat till, priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering.

Megashop reserverar sig för slutförsäljning och förändringar i produktsortimentet.


12.    Reklamationer

Om du fått en felaktig eller fellevererad vara ber vi dig kontakta kundtjänst via info@megashop.se så vi kan rätta till eventuellt fel. Transportkostnaderna för returfrakt och ersättningsleverans sker naturligtvis utan kostnad för dig. För att du ska ha rätt att göra gällande ett fel på varan, felleverans, transportskada eller en vara som var trasig vid leveranstillfället måste du reklamera felet inom skälig tid (2 månader) från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts.

Reklamerar du inte inom tre år från det att du tagit emot varan förlorar du rätten att åberopa felet.


13.    Force Majeure

Om part förhindras att fullgöra sina åtaganden av omständighet som part inte kunnat råda över såsom blixtnedslag, arbetskonflikt, eldsvåda, ändrad myndighetsbestämmelse